mandag 11. mars 2013

Trådløst nettverksprosjekt

Oppgave 1

Sett opp den trådløse som om den kommer i tillegg til den routeren du har hjemme. Dvs velg ssid, kanalvalg osv osv alle vurderinger må dokumenteres.

Maks users og tidsrom


Jeg valgte å sette at maks antall av brukere skulle være 150 fordi jeg syntes ikke det trengtes å ha mere da jeg valgte å sette opp denne i tillegg til den jeg allerede har hjemme. Siden dette blir min "private" så kommer det ikke til å bli brukt opp.

Jeg satte også på at det skulle være riktig tidsrom for at den skulle være stilt inn riktig.






















SSID og Kanal



Jeg valgte å bruke "Harbosen"  som SSID fordi det er lett gjenkjennelig og enkelt og huske.
Valgte og brukte kanal 8 ut ifra at programmet "inSSIDer" viste meg at den var minst trafikkert.















Jeg valgte og endre passord på innloggingen til routeren og på nettet for mest sikkerhet.
WKPA2 Personal er også valgt fordi dette gir høyest sikkerhet i motsettning til de andre valgene.
TKIP og AES valgte jeg fordi dette er forskjellige typer kryptering som er bedre enn å bare ha feks bare en eller annen type sikkerhet.




Oppgave 2

Sett opp den trådløse som om du jobber for ett lite firma. Hvor du i tilleg til de vanlige tingene legger til IP, GW og DNS





Jeg måtte skifte ifra automatisk DHCP til Statisk IP for å endre på dette vi skulle gjøre.
Vi satte da IP, SubMask og GW samtidig som vi satte på DNS.







Da vi skulle holde av en MAC adresse til en printer ble det seendes slik ut.
Valgte og holde av 192.168.1.4 til dette og satte MAC adressen den skulle ha.


fredag 15. februar 2013

Final day!

Dagens gjøremål:

- Helpdesk
- Hente noen blomster
- Oppdatere brukerinfo
- Fjerne noen harddisker

Helpdesk

I dag var det en rolig dag generelt, lite å gjøre.
Helpdesken var nesten helt helt uten saker i dag, men jeg fikk inn en jeg tok på meg å svare på.
Det var altså bare en som lurte på hvordan man fikk kabalen opp på maskinen siden den ikke lå i startmenyen, så jeg sendte han en veiviser på hvor man fant "skru windows-funksjoner på elle av" så han kunne legge til kabalen.

Henting av blomster

Jeg fikk også oppdrag å hente noen blomster som skulle overrekkes i kommunestyresalen, siden jeg var den "lavest rangerte" der var det jo jeg som måtte løpe å hente de blomstene.

Oppdatering av brukerinfo

var også et par stykker som sendte inn mail om endring av brukerinfo i dag som vi måtte gjøre i ADUC

Fjerning av harddisker

Vi fant fram noen gamle maskiner som skulle kjøres på dynga, så jeg fikk jobben med å ta ut harddiskene ifra maskinene så vi fikk lagt de ett sted og brukt de senere.


Torsdag, nest siste dagen

Dagens gjøremål:

- Sjekke ut noen kontorer
- Bytte en switch
- Sette opp en ny maskin

Kontorene

Vi fikk i oppdrag og gå opp til noen av de gamle "kontorene" som nå blir brukt til småmøter i ny og ned.
Der skulle vi sjekke om det var nettverkskontakter, lerret og projektorer.
Det var lerreter og nettverkskontakter i begge rommene, bortsett ifra at i det ene rommet var ikke kontakten patchet opp så vi måtte gjøre dette også.
Projektorer skulle bli hentet nede på kontoret hos oss, og det ene møterommet ble booket til riktig tid.

Bytting av switch

Vi skulle opp i kommunestyre rommet, et stort møterom og bytte ut en switch i skapet der som lagde en merkelig lyd.
Hørtes ut som det kom ifra vifta, så vi byttet den ut for å være på den sikre siden.
Koblet bare enkelt og greit alle kontaktene over i den nye switchen på samme plass som de hadde ifra før da switchen var ferdig konfigurert

Sette opp ny maskin

Vi fikk også inn en maskin vi skulle rense, skulle legge inn en rein Windows 7 x64 istedenfor x86 som var på den nå.
Da det var gjort måtte vi passe på at alt var oppdatert og at alle driverene var riktige.
Resten av jobben skulle vi gjøre i morgen (fredag)


onsdag 13. februar 2013

Onsdag, uke 3!

Roligste dagen hittil!

Dagens gjøremål:

- Helpdesk
- Koble opp Ipad imot smartboard

Helpdesk

I dag var det en såpass rolig dag at jeg og Steffen blei mest bare sittende å holde helpdesk oppdatert, se hva som kom inn av saker og gi de ut til de som kunne ordne opp i dette.
Det var altså dette store deler av dagen gikk med til å gjøre.
Grunnen til dette var fordi vi var ganske dårlig bemannet i dag, da 3 av 6 var borte.

Dagens "oppgave"

Det her var min eneste sak jeg kunne ta på meg å gjøre i dag, da alt annet var ting jeg ikke skulle ha tilgang til osv.
Jeg skulle altså ta med en overgang opp til det ene konferanserommet og koble opp en Ipad til SmartBoardet så de kunne ha powerpoint framvisning.
Det tok meg ca 10 min å gå opp, koble om også gå ned igjen. Woho!


Tirsdag, uke 3

Dagens gjøremål:

- Ordne med kontaktinformasjon
- Besøk av Joost
- Ordne en PC på JORS

Ordne kontaktinformasjon

Vi skulle egentlig bare gjøre som før, og oppdatere kontaktinformasjonen til brukeren i ADUC

Besøk av Joost

Da Joost kom var vel klokka rundt halv 10, også ble vi sittende å prate litt om forskjellige ting, og litt om hva som var forandret osv.

Ordne PC'en på JORS

Vi fikk inn en melding om at en PC på JORS ikke kom på internett, og at standardbrukeren som var på den plutselig hadde fått passord.
Da vi reiste opp for å sjekke ut dette, logget vi på maskinen som administrator og fikk internett med en gang. Det var også internett for den andre brukeren også, så det var vist bare dårlig forbindelse med det trådløse punktet.
Vi fikk heller ikke fjernet det passordet de hadde satt på standardbrukeren, men fikk endret på det. Grunnen til at vi gjorde det var fordi brukeren egentlig ikke skulle hatt noe passord.


mandag 11. februar 2013

Mandags morgen, 3 uke!

Dagens gjøremål:

- Fikse en skriver
- Oppgradere nettet
- Sjekke hastigheten og at det er stabilt

Skriverproblemer

Måtte oppe igjen til brukerne på det midlertidige lokalet hvor vi var på fredagen, for å sjekke at skriveren dems var kommet på plass og var koblet opp.
Den var kommet og koblet opp så alt vi trengte å gjøre var å patche den opp i switchen og sjekke at brukerne fikk kontakt med den. Det var da ikke noe problem, bortsett ifra at de manglet papir til den.

Oppgradering av nettet/linja

I dag var også dagen for oppgradering av nettet, altså linja til samfunnshuset så nettet blei litt ustabilt i dag.
Under oppgraderingen var det ikke mye vi fikk gjort siden det var sjefene som tok seg av dette med brannmur osv.
Vet ikke eksakt hastighet det ble oppgradert til, men skulle bli mye raskere.
Det eneste vi kunne gjøre nå var egentlig å vente på ta det meste var klart.

Sjekke hastigheten og stabiliteten

Vi reiste opp på JORS, og sjekket med serveren der om den fikk kontakt med samfunnshuset. Altså da for å sjekke om det var stabilt og riktig hastighet.
Problemet var da at vi ikke fikk noe kontakt, men hadde nettverkstilgang.
Vi ringte ned til en av sjefene, men fikk ikke noe direkte svar på hva vi kunne gjøre så fikk bare beskjed om å komme ned igjen til kontoret for å vente på at han skulle ordne med brannmuren og feilsøking.


Siste dag, andre uka!

(litt forsinket, skulle vært lagt ut på fredag, men oppstod litt problemer)

Dagens gjøremål:

- Patche opp alle nye pc'ene til frisklivssentralen og barnevernet
- Helpdesk
- Fikse spotify på en ipad

Patching av nye pc'er

Det vi skulle gjøre her var å avtale med hver av brukerne på disse to avdelingene hvor de ville ha kontor og hvor pc'ene skulle stå.
Etter dette skulle vi plugge i nettverkskabel i veggen og patche den opp i switchen så de fikk nett tilgang og var riktig meldt inn i domenet.
Begynte med dette så fort som mulig på fredagen, og var ca 8 - 9 pc'er som skulle fikses.
Mens Steffen begynte å sjekke domenet på pc'ene og sette fast IP på de som skulle ha dette, skreiv jeg ned alle veggkontaktene så jeg fikk patchet de opp riktig i switchen.
Dette tok oss tid ifra 09.00 - 11.30 ca, og var fortsatt ikke ferdige fordi pc'ene var ikke koblet opp noe som helst så vi måtte finne strømkabler, koble til skjermer og tastatur osv.
I tillegg var ikke de to siste maskinene kommet enda, så vi måtte tilbake igjen rundt klokka 13.00 og fikse de to siste.

Helpdesk

Hadde også vår daglige dose med helpdesk, måtte svare på de henvendelsene som kom inn.
De eneste sakene jeg kunne behandle på fredagen var de som skulle endre på infoen sin i ADUC.

Spotify på Ipad

Jeg fikk også i oppdrag og ordne spotify premium på en Ipad som skulle være på ungdomskafeen, skulle altså laste ned og fikse noen spillelister for brukeren så den var klar.
Var jo en enkel sak, men var et stort problem.
Da brukeren allerede var gått, fant vi jo ut at det ikke fantes noe appel-ID koblet opp til Ipad'en, og jeg viste jo ikke hvem e-post jeg skulle bruke og ikke noe kortnr å bestille premium ifra.
Så sendte en mail og spurte om brukeren kunne komme innom igjen og hjelpe med dette, men har enda ikke motatt noe svar.


torsdag 7. februar 2013

Ny dag på utplasseringa

Dagens gjøremål var:

- Fikse ny pc til helsesøster på Jevnakerskolen
- Ordne med nettverkskabler og skriver i Hovsenga Barnehage
- Rydde bort siste rest på kontoret
- Få oppdrag til morgendagen

Ny PC på Jevnakerskolen

Det var altså bestilt ny pc oppe på Jevnaker Ungdomsskole til helsesøsteren der, og vi fikk beskjed om at det eneste som trengtes var bare en ferdig konfigurert pc, tastatur og datamus så var resten klart der oppe.
Så vi konfigurerte pc'en med standard innstillinger og la den til i domenet, samtidig tok vi også og klonet imaget i tilfelle noe skulle skje og vi måtte gjenopprette maskinen.
Etter det blei jeg med Steffen opp for å sette opp maskinen og gjøre alt klart, det tok jo ikke lang tid, bortsett ifra at det manglet skjerm der oppe.
Det var heldigvis en skjerm til overs vi kunne låne av områdelederen, det eneste problemet var at helsesøsteren ikke fikk logget inn da det ikke var noe kontakt med serveren som tok seg av pålogging. Siden det ikke var noe vi fikk gjort der oppe med problemet, reiste vi ned å sa ifra så det ble ordnet.

Ordne i Hovsenga Barnehage

Det vi skulle gjøre her var egentlig bare å rydde litt i kablene inne i skapet, så det ikke var så rotete. Altså surre de pent sammen og stripse de fast så det ble litt mer oversikt, samt og skru fast den switchen som ikke var satt fast.
Samtidig så vi på hvorfor de ikke fikk tilgang til skriveren sin der oppe, men det var en enkel løsning på dette. Problemet var at brukeren trodde at de hadde gått over til den nye terminalen allerede og var logget på den, men der var ikke skriverne lagt til og delt enda, så han måtte fremdeles bruke den gamle terminalen.

Siste rest med rydding!

Nå var vi litt leie av å rydde småting på kontoret, så i dag tok vi et skikkelig tak og blei ferdige.
Det som egentlig manglet var å hive ut alle pappeskene som lå og tok plass.
Så vi begynte å presse sammen og bære ut alt av papp og hive det i kontieineren ute.

Nytt oppdrag, starter i morgen

Vi var oppe ved de midlertidige kontorene til den psykiatriske avdelingen for å få en oversikt over hva som måtte gjøres der oppe.
Og det som måtte gjøres var altså å koble opp en maskin på hvert av de sju kontorene der, patche de opp i skapet i etasjen under, samt og sette fast ip på de og sjekke at alle var i orden.
Vi blei vist rundt for å vise hvor maskinene skulle stå og hvor veggpunktene var, og hvor skriver/printer skulle stå. Så var det bare og sette i gang i morgen.


onsdag 6. februar 2013

Ca halvveis!

Dag nr 3 i andre uka i utplasseringa!

Dagens gjøremål:

- Gjøre oss ferdige i Toso
- Fortsette å konfige den statsjonære pc'en
- Feilsøke på helsestasjonen
- Gjøre endringer i AD

Tilbake i Toso

Vi reiste da tilbake igjen til Toso skolen for å gjøre oss ferdige med de siste 14 pc'ene.
Det vi altså gjorde var å legge til skrivere, sette google som starside og aktivere word og mediaplayer.
Dette var også gjort på veldig kort tid akkurat som i går da vi tok 3 og 3 pc'er samtidig.

Stasjonære pc'en

Jeg har jo fremdeles den "ødelagte" stasjonære pc'en jeg får sitte å holde på med, så i dag gjorde jeg siste lille endringen på den.
Installerte ny nettleser (Chrome) og gjorde pc'en litt mer personlig enn den var.
Fikk da tillatelse til det da pc'en mest sannsynlig ikke vil bli brukt etter at jeg er ferdig der.

Feilsøking på helsestasjonen

Vi fikk inn en sak på helpdesk angående at flere brukere hadde problemer med å logge på "åpent nett" borte på helsestasjonen, så jeg og Joachim reiste bort for å feilsøke og finne ut hva feilen kunne være.
Vi prøvde da først å komme oss inn som administrator, men fikk fortsatt beskjed om at vi ikke fikk kontakt med serveren.
Så vi sjekket switchen for å se om alle hadde tilkobling der, noe ikke alle hadde.
Det vi gjorde da var å se hvordan det gikk med å pinge, noe som heller ikke gikk fordi det vi fant ut var at det var en DHCP feil som gjorde at maskinene fikk feil IP-adresse.
Siden det ikke var noe vi fikk gjord noe med der å da måtte vi bare informere brukerne om problemet og fikse det så fort vi fikk sjansen til det.

Endringer i AD

Den siste oppgaven for dagen var å oppdatere brukere i AD.
Så jeg fikk tilsendt noen få brukere, da det ikke var så veldig mange det trengtes å gjøre endringer på.
Også satte jeg i gang med å søke opp de forskjellige brukerne, legge inn adresser, telefonnr, arbeidsplasser osv av det som trengtes av informasjon på brukerne.


tirsdag 5. februar 2013

Utplassering v. 2.2

Dag 2, uke 2!

Dagens gjøremål

- Tilbake i Toso for å klargjøre elevpc'ene
- Fikse en stasjonær pc
- Mer smårydding
- Helpdesk

Klargjøring av elevpc'er

Det vi gjorde her var altså å reise tilbake i Toso for å begynne med å klargjøre noen av elevpc'ene.
Det vi måtte gjøre var å logge inn som admin og deaktivere et program (illusion) for å kunne klargjøre elevbrukerne vi hadde utført regedit på.
Da vi hadde deaktivert illusion, måtte vi legge inn google som startside i nettleseren og installere de to skriverne som tillhørte de 14 pc'ene vi begynte på.
Etter å ha gjort dette på de 14 pc'ene så gikk vi opp til ansvarlig og fikk beskjed om at de resterende 14 pc'ene var opptatt resten av dagen, så da måtte vi tilbake igjen i morgen.

"Fikse" en stasjonær pc

Vi mottok en stasjonær pc nede på kontoret som ikke virket, og jeg tok på meg ansvaret for å sjekke ut hva som var galt med den da vi ikke fikk noe annen beskjed en at den ikke virket.
Brukeren var heller ikke interessert i å ha den tilbake så vidt vi vet til nå.
Så det jeg gjorde var å åpne opp maskinen og sjekke at alt av komponenter satt fast der de skulle, også koblet jeg opp en skjerm, tastatur og mus.
Og maskinen bootet rett opp, og jeg sitter nå å bruker den som min pc under utplasseringen.
Var absolutt ingenting feil med den(bortsett ifra at den bare hadde 4GB RAM og en 32-bits versjon av Windows 7)

Mer smårydding

Det gikk altså ut på å rydde litt mer i hyllene og sortere litt enkelt hva som skulle hvor, og rydde bort papirer, kopper osv som ikke trengte å ligge på pultene.

Helpdesk

Det var også i dag som alle andre dager at vi måtte holde oss oppdaterte på hva som kom inn på helpdesk, men i dag var det ingen saker jeg kunne bli tildelt da de sakene som kom inn var ting som sjefen og undersjefen måtte ordne selv.
Men den ene saken om at det var noe surr med nettet på JORS, fikk Steffen oppgaven om å sjekke ut så jeg ble med han for å lære mer om nettverk og feilsøking i praksis.
Det eneste med problemet var at innen vi kom oss ifra samfunnshuset og opp til JORS hadde allerede problemet løst seg selv.


mandag 4. februar 2013

Dag 1, uke 2!

Dagens liste:

- Rolig start på dagen
- Bort til Toso skolen igjen
- lunsj
- Tilbake til Toso

Rolig start

Det er mandag, starter alltid rolig.
Dagen startet altså med å gå igjennom det som kom inn av saker på helpdesk samt litt smårydding.
Grunnen til at det var rolig start var fordi vi ikke skulle bort til Toso Skolen før litt senere på dagen.

Toso skolen, igjen

Vi reiste bortover til Toso skolen igjen rundt klokka halv 10 - 10 for å snakke med de der angående de resterende pc'ene med feil på.
Det vi kom fram til var å bruke den metoden vi nå kalte "regedit" som vi kom fram til på sist gang vi var der.
Vi begynte også å gå igjennom det ene skapet med elevpc'er for å finne de pc'ene som hadde doble elevbrukere så vi kunne utføre regedit og klargjøre maskinene. Blei da ferdige med første skapet(12 pc'er), før vi reiste tilbake til lunsj.

Lunsj

Tilogmed i lunsjen blir man spurt om forskjellige småting av brukerne på huset.
Så vi fant ut at vi gikk ned på kontoret og tok lunsj der

Tilbake i Toso

Etter lunsj dro vi tilbake til Toso for å gjøre ferdig resten av pc'ene der.
Da gjennstod det et skap med pc'er til(12stk) som vi måtte gå igjennom og finne de pc'en med feil på, så vi kunne utføre regedit på disse også.
Det gikk ganske radig, og ble ferdige da klokka var ca 14.
Så gikk vi opp til ansvarlig, og fikk nytt oppdrag.
Vi skulle altså klargjøre alle pc'ene vi hadde gjort regedit på, så de var helt fullstendig klare for bruk.
Dette skal vi altså gjøre i løpet av uka


fredag 1. februar 2013

Siste dag, første uka!

Siste dagen i uka!
Og dagens gjøremål var som følger:
- Vise elektrikeren hvor han skulle sette opp nye stikkontakter
- Fullføre gruppene i ADUC
- Tilbake til Toso skolen


Vise elektrikeren

Da elektrikeren (sjefen min ifra i fjor da jeg var utplassert som elektriker) var kommet tidlig, samtidig med oss omtrent, skulle jeg vise han inn på det kontoret hvor vi ommøblerte.
Der skulle han sette opp nye doble stikkontakter så jeg måtte vise han hvordan vi hadde tenkt og snakke med han om hva som er best utifra det kontoret skal brukes til.

Fullføre gruppen i ADUC

Jeg hadde jo ifra før opprettet noen grupper i ADUC, lagt til brukerne der de hørte til og trodde jeg var ferdig.
MEN, da jeg var ferdig med å vise elektrikeren rundt og var kommet tilbake på vårt kontor tok det ca 5 min før det kom en bruker og spurte etter meg. Da fikk jeg en oppdatert liste med alle brukerne som skulle føres inn i gruppene jeg hadde laget.
Så jeg måtte begynne å se over at alle de som jeg allerede hadde lagt til i gruppene stemte med den nye oppdateringen, og etterpå begynne å legge til de nye og de som hadde byttet avdeling.
Det var ganske mange brukere så jeg var ferdig med å legge til, søke opp og se over at alle brukerne var der de skulle. Begynte med dette rundt halv 10 - 10, og var ferdig da klokka var litt over 11.

Tilbake i Toso

Da vi var tilbake ifra lunsjpausen lå det en mail å ventet på oss, eller, ventet på Oddbjørn som hadde fått ansvaret med å ordne pc'ene på Toso skolen.
Var dukket opp en ny feilmelding på en annen pc-serie så vi måtte gjøre litt research på hva det kunne være, men som sist var det bare feilmelding på elevbrukerne og ikke administratorbrukerne så vi fikk ikke opp så mye andre løsninger enn sist.
Men derimot var det en nylig løsning som var kommet ut til den pc-serien som det var blitt en annen feilmeld på nå nylig.
Det var at vi måtte inn i sikkerhetsmodus, finne brukerne i "regedit" og så gjøre noen endringer der.

Det vi gjorde var å legge til "_1" på brukerens navn inne i systemfilene og samtidig fjerne den identiske filen med ".bak" på slutten.
Vi fikk ikke helt vite hvorfor dette fungerte, men da fikk vi værtfall låst opp maskinene igjen så elevbrukerne var i stand til å gjøre noe på pc'en.
Problemet var jo at elevbrukerne hadde 0 rettigheter what so ever, altså de kunne ikke engang velge bakgrunnsbilde.
Men det problemet var nå løst, og gikk mye raskere enn å måtte lage nytt image, legge til domene og installere skriver osv på hver eneste maskin med trøbbel på.


torsdag 31. januar 2013

Dag nr 4 i utplasseringen!

Dagens gjøremål:

- Svare på innkommende henvendelser
- Rydde på kontoret
- Ta eventuelle saker som kom opp

En rolig dag på jobben

Det denne dagen ble til var mest rydding og svaring på henvendelser på helpdesk.
Så det vi startet med var å begynne å rydde unna utstyr som egentlig skulle vært lagt i hyllene for lengst, samt at vi ryddet bort noen pappesker osv.

Henvendelser på helpdesk

Det var et par henvendelser på helpdesk i løpet av dagen, og jeg fikk ansvaret på å ta noen av de jeg kunne utføre raskt.
De sakene jeg fikk var:
- Levere en Iphone når brukeren var kommet for å hente den
- Tilbakestille et passord for en av brukerne
- Legge til en bruker i en ny gruppe.
Disse sakene var relativt lette oppgaver.
Når jeg skulle tilbakestile en brukers passord måtte jeg jo først og fremst finne brukeren i AD også gå inn på settings og change password. Til slutt sende svar tilbake om at passordet var tilbakestilt og brukeren kunne logge seg inn.

Den andre saken om å legge til en bruker i en ny gruppe var også en enkel oppgave, da jeg kun trengte å søke opp brukeren i AD, høyreklikke --> add to group.. --> søke opp gruppen også legge til.

Samtidig var det noen spørsmål som ble stilt som jeg svarte på eller spurte om mer informasjon angående problemet.


onsdag 30. januar 2013

Dag 3 av utplassering!

Dagens Oppgaver:

- Helpdesk
- Ommøblering (igjen..)
- Active Directory Users and Computers (ADUC)

Helpdesk

Blei vist hvordan helpdesk fungerer og hva jeg skulle bruke det til mens jeg er ute på utplassering nå.
Etter jeg hadde fått en grei gjennomgang av dette, opprettet vi en bruker til meg for at jeg skulle kunne holde på selv.
Fikk også min første helpdesk sak tildelt, og måtte da selv se hva oppgaven var og svare brukeren.
Det jeg skulle gjøre var da å finne fram en Iphone, sette i sim-kort og gjøre den klar til bruk. Deretter sende en melding til brukeren om at den var klar til å hentes.

Fikk også tildelt en annen sak, som jeg gjennomgår mere under (ADUC punktet)

Ommøblering(igjen..)

Vi måtte tilbake på samme kontoret som i går for å bli vist hvor skapet skulle stå!
Lettere sagt, vi hadde ikke gjort noe galt men det kom opp en ide på hvordan vi kunne forbedre plassforbruken på kontoret.
Så vi måtte da flytte rundt på møblene igjen så det blei slik det skulle stå framover.

ADUC

Den andre helpdesk saken jeg fikk tildelt innebar at jeg måtte inn i ADUC.
Saken var at brukeren ville at vi skulle sette sammen nye grupper utifra hvordan ansvar de ansatte hadde.
Så det jeg måtte gjøre var da å lage nye grupper(5 stk) også gå inn i ADUC hvor alle brukerne lå ifra før.
Der måtte jeg markere de brukerne som skulle i hver enkelt gruppe.

Høres simpelt ut, men problemet var det at jeg måtte gå igjennom en 10-siders liste over alle navnene hvor ansvaret de hadde stod opplistet.
Utifra lista jeg hadde fått, måtte jeg markere navnene på skjermen og legge de til når alle var markerte.


tirsdag 29. januar 2013

Utplassering dag 2


Dagens oppgaver:

- DNS-kommunikasjons problemer, måtte ut å finne feilen.
- Jeg fikk litt info om House of Controll.
- Ommøblere et kontor
- Sette inn en ny skjerm på det ommøblerte kontoret.
- Sette opp en switch.

DNS Problemer

Vi måtte reise ut til brukerne fordi det var tilkoblingsproblemer imot trådløspunktet.
Vi skjønte ikke helt forklaringen til brukerne fordi det vi fikk vite var at noen ganger fikk man tilkoblet alle de bærbare pc'ene, mens andre ganger fikk man ikke koblet til fler enheter enn mobiler osv. Noen ganger var det også sånn at de bærbare fikk tilgang etter lunsj osv.
Med den forklaringen hadde vi egentlig lite å gå ut ifra, bortsett ifra at vi kunne fastslå at det isåfall var brukerprofilene det kunne være noe feil på.

Vi begynte å brainstorme litt for å komme fram til forskjellige løsninger, men de åpenbare løsningene som å sjekke "nettverk og delingssenter" og "DNS flush" hjalp ingenting, samme feilen kom tilbake.

Da vi hadde sjekket alt av innstillinger og tilkoblinger skjønte vi at det måtte være noe med Firewall switchen med tanke på at alt annet stemte.
Så da vi logget oss inn på Firewall switchen for å se igjennom der fant vi ut at den var lisesert til å kun slippe igjennom 5 enheter av gangen, og ingen fler.
Så løsningen blei at vi måtte be brukerne om å logge mobiler av nettet og la jobb pc'ene være tilkoblet så de alltid hadde nett tilgang.
Fram til det eventuelt ble lisensert med flere tilkoblinger.

House of Controll

Jeg var litt nysgjerrig på hva HoC stod for, og fikk vite at det var for House of Controll.
Da fikk jeg samtidig en kjapp gjennomgang av hva det var og hva det bruktes til(hovedsaklig)

Det blei altså brukt til å få en god oversikt over alle produkter i firmaet/kommunen for å alltid kunne vite hva man hadde inne.
Samtidig var dette en sikkerhet mot tyveri, da serienr osv ble lagret og scannet inn.

Fikk også være med å se hvordan man registrerte en dokkingstasjon og en pc-skjerm.

Ommøblere et av kontorene

Er ikke så mye og si under dette punktet, er jo ikke spesielt IT-relatert.
Men oppgaven vi fikk var altså og flytte på møblene på et av kontorene for å bedre plassen.
Samtidig satte vi inn en ny pc-skjerm der så det blei kjørt dobbelt skjerm istedenfor en enkelt skjerm.

HP 2510G-48 Switch

Jeg fikk også være med på å "sette opp" en 2510G-48 switch.
Altså det vi gjorde var egentlig bare å klargjøre en switch som sjefen skulle ha med ut til en bruker.
Vi bootet den opp via programmet putty, ga switchen en IP-adresse og gateway.
VLAN skulle sjefen ordne med selv da han kom ut til brukeren og hadde satt opp switchen der den skulle stå.


mandag 28. januar 2013

Utplassering dag 1

Første dagen min på utplassering blei en rolig dag, hvor jeg blei skikkelig introdusert til alle som jobbet på IKT-avdelingen på Jevnaker Samfunnshus.
Det er nå 5 stk som jobber der, hvorav en av de er lærling.

Ifra jeg startet på jobb fram til klokka 10 blei jeg vist rundt og var med på en liten smalltalk på starten av dagen.
Deretter reiste jeg og en kollega bort til Toso Skole hvor vi skulle ordne opp i et problem de har med elevbrukerne på 10 av 28 bærbare pc'er der.

Problemet var at brukerne var helt låst og at de ikke kunne gjøre noe som helst inne etter de var pålogget, kom bare opp en feilmelding.
Vi skjønte ikke helt hva problemet var, med tanke på at det bare oppstod på den ene pc-serien. Og kun på elevbrukerne og ikke administrator brukerne.
Vanligvis kom feilmeldingen først etter et par dager med bruk, og så ble den der.
Vi brukte litt tid på å tenke igjennom forskjellige løsninger, men ideen om å lage nye brukere var allerede prøvd og det virket ikke, problemet oppstod etter noen dager igjen.

Det vi kom fram til var å ta å kopiere et image ifra en av de fungerende pc'ene i samme serien, og begynte å legge det inn på den ene maskinen via Clonezilla* for å se hvordan det gikk.

Det var det vi rakk å gjøre denne dagen pga det gikk bort for mye tid på å overføring og reisetid fram og tilbake ifra skolen.
Og det siste vi gjorde for dagen var å gå igjennom tirsdagens oppdrag.

*Clonezilla er et imageprogram man legger inn på feks en minnepenn for å lett overføre og boote et image ifra en pc til en annen.
Det brukes også til recovery vist noe har skjedd med maskinen så det trengs.

torsdag 22. november 2012

Brukerstøtte via fjernhjelp


  


TeamViewer 7

Hentet programmet ifra http://www.teamviewer.com/en/index.aspx.
I vinduet får man opp "Din ID" som man må bruke når noen skal koble seg til din maskin.
Passordet blir nytt hver gang du avslutter TeamViewer, mens Din ID er den samme.





Installasjon/konfigurasjon
Startet installasjonen med standard innstillinger.
Valgte ikke noe spesielle innstillinger inne i programmet, for alt som er standard holder mer enn nok for fjernstyring med TeamViewer. Plug ‘n’ Play program.
For å koble opp mot en annen bruker, trenger man bare Partner-ID og passordet, så er det klart for fjernstyring.

Formidling ut til bedrift
TeamViewer er gratis for ikke-kommersiell bruk, og den versjonen kutter etter 20 minutter og man må da koble seg til enheten/brukeren på nytt. Det er ikke spesielt gunstig for en bedrift.
Det jeg ville anbefalt da til en bedrift er TeamViewer Corporate. Den har livstidslisens som de andre, men i motsetning til de andre har Corporate tre kanaler(hvor mange man kan styre samtidig) og 12 måneder med support.
Man får også med MSI-pakke som gjør at man kan installere TeamViewer på alle Windows maskiner i bedriften og man får aktivert Group-Policy samtidig.
Corporate versjonen koster bare 15.789Kr og er en engangs investering.
Grunnen til å velge Corporate er fordi det er veldig greit å ha full mulighet til å fjernstyre maskiner til enhver tid, man vet aldri når en maskin blir vrang og trenger IT-support.
For eksempel vist en lærer er ute på et møte/kurs og maskinen klikker, er det greit å kunne ringe IT og få rask hjelp via fjernstyring.
Men med TeamViewer kan man også styre maskiner ifra mobiltelefoner, nettbrett osv.
Det blir ingen skjulte kostnader med dette programmet heller, bortsett ifra at det kan ta litt tid å få installert TeamViewer på alle maskinene. Det burde ikke ta lang tid med tanke på at den bare skal lastes inn og bruker kun standard innstillinger for å installere.
Det kan jo også ta litt tid med tanke på at alle skal lære/få innføring i programvaren, men det tar ikke lang tid å lære programmet da det eneste man trenger å gjøre som bruker er å oppgi sin ID og passordet som står på skjermen når man starter TeamViewer. Dette gjør man da kun når man trenger hjelp, og man kan ikke kontrollere en maskin hvor TeamViewer ikke kjører. Programmet må altså startes manuelt før man kan få tilkobling på maskinen.

Fjernhjelp
Fjernhjelpen var det at brukeren ikke fikk satt opp en virtuell maskin via VritualBox fordi brukeren verken hadde Vbox eller noen ISO-filer med operativsystemer på.
Det jeg da måtte gjøre var å få ID og passord ifra brukeren så jeg kunne koble meg til TeamVeiweren og få fram desktopen til brukeren.
Ut ifra dette måtte jeg hente ned Vbox ifra
https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads og da valgte jeg x64 for Windows. Brukte bare standard innstillinger.
Etter dette flyttet jeg over Windows 8 ISO-filen via drag «n» drop og la den over i brukerens maskin via TeamVeiweren.
Så begynte jeg å sette opp maskinen, startet Vbox og valgte «New»
Deretter satte jeg opp den virtuelle maskinen med 2048MB harddisk, 128MB Video Memory, og valgte at den skal «boote» ifra ISO-filen med Windows 8 på.
Da var maskinen klar til å startes, så da overlot jeg resten til brukeren. For da kunne brukeren installere og konfigurere den virtuelle Windows 8 maskinen sin selv.




Real VNC
I vinduet får man opp sin IP-adresse som andre brukere må koble seg til (Ved bruk av VNC Viewer)


Installasjon/Konfigurasjon
Startet installasjonen med standard innstillinger.
I Options vinduet valgte vi ingenting annet enn de standard innstillingene som var der.
Når man er tilkoblet får man opp den andre brukerens skjerm, hvor man da har alle rettigheter, mens brukeren man er tilkoblet ikke har mye rettighet lengre.
Man kan også velge å skru av både musen og tastaturet.
VNC må kjøre for at man skal kunne få riktig IP og kunne koble seg opp imot hverandre

Formidling ut til bedrift
I en bedrift ville fungert fint til å kontrollere for eksempel servere.
Og hver bruker kunne hatt VNC på skrivebordet og kjørt det i gang vist brukeren trenger hjelp.
VNC vil koste 50.00 USD å kjøpe inn til en bedrift, da har man VCN fullt utstyrt, ultra-sikkert, lett administrert fjernkontroll for personlig og for mellomstore og store kommersiell bruk.
Skjulte IKT-kostnader med dette produktet er at det kommer til å bli brukt en del tid for å få installert dette produktet på flere steder med tanke på at man trenger lisensnøkkelen hver gang man skal installere. Vist ikke får man bare gratis versjonen som er veldig forenklet.

Fjernhjelp
(Samme hjelp som med TeamViewer)
Fjernhjelpen var det at brukeren ikke fikk satt opp en virtuell maskin via VritualBox fordi brukeren verken hadde Vbox eller noen ISO-filer med operativsystemer på.
Det jeg da måtte gjøre var å få ID og passord ifra brukeren så jeg kunne koble meg til TeamVeiweren og få fram desktopen til brukeren.
Ut ifra dette måtte jeg hente ned Vbox ifra
https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads og da valgte jeg x64 for Windows. Brukte bare standard innstillinger.
Etter dette flyttet jeg over Windows 8 ISO-filen via drag «n» drop og la den over i brukerens maskin via TeamVeiweren.
Så begynte jeg å sette opp maskinen, startet Vbox og valgte «New»
Deretter satte jeg opp den virtuelle maskinen med 2048MB harddisk, 128MB Video Memory, og valgte at den skal «boote» ifra ISO-filen med Windows 8 på.
Da var maskinen klar til å startes, så da overlot jeg resten til brukeren. For da kunne brukeren installere og konfigurere den virtuelle Windows 8 maskinen sin selv.

Konklusjon

Personlig har jeg ikke veldig mye erfaring med disse programmene, men ut ifra hva jeg har brukt og funnet ut til nå ville jeg anbefalt å ta TeamViewer.
Både fordi jeg har mest erfaring med det, men også fordi det er det enkleste programmet å bruke av disse to.
Med Real VNC var det litt tilkoblingstrøbbel, med at IP-adressene programmet oppga ikke stemte, og det var litt avanser å finne ut av dette med passord og ikke.
Med TeamViewer får man også mer tilgang til forskjellige funksjoner, det eneste minuset er at dette koster over 15.000kr i motsetning til RealVNC som bare koster 50$
Men det er verdt pengene, fordi TeamViewer er både enkelt å installere og veldig lett å bruke.
Med TeamViewer får man funksjoner som at man kan styre flere maskiner samtidig, man kan installere programmet på alle maskiner i en bedrift med en lisens. Noe man ikke kan med RealVNC.
Brukervennlig er begge programmene når man har tilkoblet seg en annen maskin. TeamViewer tar ikke full kontroll over den maskinen man hjelper, men det gjør RealVNC.
Så vist man tenker på pris igjen, er dette bare en engangsinvestering i TeamViewer. Og det er verdt hver eneste krone når man kan både bruke det på maskiner og mobile enheter.

Så TeamViewer er min favoritt, og det programmet jeg anbefaler.