Jeg valgte å jobbe med å sette opp en hjemmeside i mitt PTF prosjekt, og dette er min dokumentasjon ifra prosjektet.
Operativsystem: Linux Mint 14
Programmer brukt: VirtualBox, Project og Visio
Programmer brukt: VirtualBox, Project og Visio
Begynte med å planlegge i Project samtidig som jeg
installerte Mint i VirtualBox.
Vi fant en video på YouTube, http://www.youtube.com/watch?v=fLg025p8jNE som viste oss hele veien igjennom installasjonen til wordpress ifra en blank Linux Mint.
Vi fant en video på YouTube, http://www.youtube.com/watch?v=fLg025p8jNE som viste oss hele veien igjennom installasjonen til wordpress ifra en blank Linux Mint.
Startet med å kjøre «apt-get update» i terminalen og etterpå
tok jeg «apt-get install tasksel» tasksel trenger man for og videre installere
programvare.
Når jeg var inne i tasksel programmet bladde jeg ned til jeg
fant LAMP Server og begynte å installere det.
Etter dette skulle vi lage en info.php fil inne i den nye
mappen kalt «www» for å kunne bruke den til konfig i wordpress senere.
Kommandoen var «gedit /var/www/info.php»
Inne i info.php filen skulle jeg da skrive:
<?php
phpinfo();
?>
<?php
phpinfo();
?>
Sånn
her blei utseende inne i nettleseren når jeg skreiv "localhost/info.php"
Nå som info.php er oppe å kjøre, skal jeg installere
phpmyadmin for administrere databaser og lage brukere innenfor disse
databasene.
Slik
blei det når jeg testet om phpmyadmin var riktig installert -->
<-- Så
skulle jeg lage en ny database
Når
wordpress var flyttet inn i www-mappen som ble opprettet i sta, blei det slik i
nettleseren under «localhost/wordpress»
Så
skulle jeg endre konfig filen til wordpress og fjerne alt inni den før jeg la
inn ny konfig.
Når
jeg hadde fikset konfig-filen og lagt den tilbake til wordpress mappen, gikk
jeg tilbake til nettleseren og trykket «run install» og da ble det slik:
Når
steget over var ferdig, skulle jeg videre til innloggningskjermen som ser slik
ut.
Så
var det å begynne med å ordne nettsiden og få fikset hvem som skulle være
administratorer på forskjellige områder, og da startet jeg sånn her:
Jeg
lagde da en administrator til hver sin rolle og det ble slik:
Jeg
måtte også passe på rollene til de forskjellige brukerne:
Til
nå har jeg fått ordnet litt med hjemmesiden min, og den ser slik ut til nå:
Jeg har altså fikset bakgrunn som følger skjermen nedover,
jeg har fikset banner og jeg har lagt til menyvalg under overskriften «Harbosen
A/S» og jeg har ordnet søkemulighet.
For å få kommet meg videre måtte vi få fikset «Connection
Information» sånn at jeg fikk installert plug-ins og fikk designet siden
videre.
Da fikk jeg opp dette også:
«Please enter your FTP credentials to proceed»
Da skreiv jeg inn:
Hostname – localhost
FTP Username – eric
FTP Password – harbosen123
Også «proceed»
Da fikk jeg opp dette også:
«Please enter your FTP credentials to proceed»
Da skreiv jeg inn:
Hostname – localhost
FTP Username – eric
FTP Password – harbosen123
Også «proceed»
Satt helt fast på dette og det gikk med en del tid.
Siden FTP serveren ikke var skikkelig satt opp og måtte slite med en del for å få det til å virke.
Siden FTP serveren ikke var skikkelig satt opp og måtte slite med en del for å få det til å virke.
Først måtte jeg kjøre «apt-gett install vsftpd» og vente på at den var ferdig installert.
Så måtte vi ordne med at konfig filen var satt til «writeable=YES» sånn at det var i orden at andre en root gjorde endringer. Etter det gikk vi inn i terminalen igjen og skifta directory til «cd /var/www/wordpress/wp-content» sånn at vi var i riktig mappe også kjørte vi kommandoen «chmod 777 * -R» sånn at absolutt alle hadde tilgang til å gjøre endringer i den mappen.
Da var problemet løst og jeg fikk endelig lastet opp plug-ins!
Så måtte vi ordne med at konfig filen var satt til «writeable=YES» sånn at det var i orden at andre en root gjorde endringer. Etter det gikk vi inn i terminalen igjen og skifta directory til «cd /var/www/wordpress/wp-content» sånn at vi var i riktig mappe også kjørte vi kommandoen «chmod 777 * -R» sånn at absolutt alle hadde tilgang til å gjøre endringer i den mappen.
Da var problemet løst og jeg fikk endelig lastet opp plug-ins!
Når
jeg da prøvde jeg å installere en plug-in og fikk opp dette:
ENDELIG!
Jeg
skiftet også tema på hjemmesiden min så den ikke ble altfor blogg type, så da
ble den slik istedenfor:
Jeg
endret også bakgrunnen sånn at jeg fikk den samme som forrige tema, slik:
Også
endret jeg slik at de «follow us» ikonene jeg lagde over her flyttet jeg opp
ved siden av navnet på bedriften
Så
fikset jeg sånn at de linkene man ser under «Harbosen A/S» virket istedenfor og
bare ligge der og se fine ut.
Da ble det slik:
Da ble det slik:
Samtidig
da så måtte jeg installere en plug-in slik at ikke sidene ble automatisk satt
opp etter alfabetisk rekkefølge. Den plug-in’en gjorde sånn at jeg kunne flytte
opp og ned på sidene i administrasjonssiden hvor jeg kan lage og slette sider.
Det var altså ikke lagt inn som standard at man kan sortere sånn man vil selv.
Det var altså ikke lagt inn som standard at man kan sortere sånn man vil selv.
Jeg
fant også en plug-in som er helt nødvendig for enhver liten bedrift, live chat!
Jeg
lagde også en Facebook side til bedriften sånn at jeg kunne bruke denne
plug-in’en:
Jeg
la også inn et kontakt skjema som brukerne må fylle ut for å ta kontakt med
bedriften, og det blei slik.
Dette la jeg inn via en plug-in sånn at det ble vist på en
egen «side» uten at jeg måtte gjøre så spesielt mye.
Jeg
tenkte også at det kan være greit å ha med et diskusjonsforum sånn at brukerne
kan diskutere IT-relaterte temaer og hjelpe hverandre med løsninger.
Det blei slik:
Det blei slik:
Dette måtte jeg legge inn via plug-in også samtidig opprette
en «page» sånn at jeg kunne skrive inn koden til forumet for at det skulle bli
vist.
Koden jeg skreiv inn var «[mingleforum]» også oppdatere siden.
Koden jeg skreiv inn var «[mingleforum]» også oppdatere siden.
Jeg
la også til en oversetter sånn at utenlandske brukere også kunne lese på siden
min:
Denne
bruker Google sitt oversettelsesverktøy så den kan oversette siden min til 35
forskjellige språk.
Jeg satte meg også litt fast her ettersom oversetteren ville bruke «redirect» og altså oversette siden i en ny fane, det gikk jo ikke ettersom at nettsiden min står på localhost og ikke klarer å flytte den over til annen IP.
Jeg satte meg også litt fast her ettersom oversetteren ville bruke «redirect» og altså oversette siden i en ny fane, det gikk jo ikke ettersom at nettsiden min står på localhost og ikke klarer å flytte den over til annen IP.
Jeg
la også inn en FAQ som er veldig nødvendig å ha når man driver med IT, og dette
la jeg inn via en plug-in så det var ikke store jobben og det tok da ikke lang
tid heller.
Jeg prøvde også å få endret hjemmesiden ifra å være localhost
til å få den på en IP-adresse eller til en annen nettside. Dette fikk jeg ikke
til og fikk bare en 404 feil.
Prøvde både med adresse og IP samtidig som jeg prøvde å endre i config.php filen samtidig men hjalp ikke det heller.
Jeg sjekket mange forskjellige nettsider og YouTube filmer om hvordan man gjorde dette, men fikk samme resultatet hver eneste gang.
Hadde jeg ikke husket og tatt å ta backup/snapshots av VirtualBox’en min hadde jeg gått rett på en smell og måtte startet på nytt.
Derfor har det gått med en del tid på å prøve å endre på IP-adressen, både med å lese og se på forskjellige sider om informasjon og på å prøve selv.
Prøvde både med adresse og IP samtidig som jeg prøvde å endre i config.php filen samtidig men hjalp ikke det heller.
Jeg sjekket mange forskjellige nettsider og YouTube filmer om hvordan man gjorde dette, men fikk samme resultatet hver eneste gang.
Hadde jeg ikke husket og tatt å ta backup/snapshots av VirtualBox’en min hadde jeg gått rett på en smell og måtte startet på nytt.
Derfor har det gått med en del tid på å prøve å endre på IP-adressen, både med å lese og se på forskjellige sider om informasjon og på å prøve selv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar