torsdag 22. november 2012

Brukerstøtte via fjernhjelp


  


TeamViewer 7

Hentet programmet ifra http://www.teamviewer.com/en/index.aspx.
I vinduet får man opp "Din ID" som man må bruke når noen skal koble seg til din maskin.
Passordet blir nytt hver gang du avslutter TeamViewer, mens Din ID er den samme.





Installasjon/konfigurasjon
Startet installasjonen med standard innstillinger.
Valgte ikke noe spesielle innstillinger inne i programmet, for alt som er standard holder mer enn nok for fjernstyring med TeamViewer. Plug ‘n’ Play program.
For å koble opp mot en annen bruker, trenger man bare Partner-ID og passordet, så er det klart for fjernstyring.

Formidling ut til bedrift
TeamViewer er gratis for ikke-kommersiell bruk, og den versjonen kutter etter 20 minutter og man må da koble seg til enheten/brukeren på nytt. Det er ikke spesielt gunstig for en bedrift.
Det jeg ville anbefalt da til en bedrift er TeamViewer Corporate. Den har livstidslisens som de andre, men i motsetning til de andre har Corporate tre kanaler(hvor mange man kan styre samtidig) og 12 måneder med support.
Man får også med MSI-pakke som gjør at man kan installere TeamViewer på alle Windows maskiner i bedriften og man får aktivert Group-Policy samtidig.
Corporate versjonen koster bare 15.789Kr og er en engangs investering.
Grunnen til å velge Corporate er fordi det er veldig greit å ha full mulighet til å fjernstyre maskiner til enhver tid, man vet aldri når en maskin blir vrang og trenger IT-support.
For eksempel vist en lærer er ute på et møte/kurs og maskinen klikker, er det greit å kunne ringe IT og få rask hjelp via fjernstyring.
Men med TeamViewer kan man også styre maskiner ifra mobiltelefoner, nettbrett osv.
Det blir ingen skjulte kostnader med dette programmet heller, bortsett ifra at det kan ta litt tid å få installert TeamViewer på alle maskinene. Det burde ikke ta lang tid med tanke på at den bare skal lastes inn og bruker kun standard innstillinger for å installere.
Det kan jo også ta litt tid med tanke på at alle skal lære/få innføring i programvaren, men det tar ikke lang tid å lære programmet da det eneste man trenger å gjøre som bruker er å oppgi sin ID og passordet som står på skjermen når man starter TeamViewer. Dette gjør man da kun når man trenger hjelp, og man kan ikke kontrollere en maskin hvor TeamViewer ikke kjører. Programmet må altså startes manuelt før man kan få tilkobling på maskinen.

Fjernhjelp
Fjernhjelpen var det at brukeren ikke fikk satt opp en virtuell maskin via VritualBox fordi brukeren verken hadde Vbox eller noen ISO-filer med operativsystemer på.
Det jeg da måtte gjøre var å få ID og passord ifra brukeren så jeg kunne koble meg til TeamVeiweren og få fram desktopen til brukeren.
Ut ifra dette måtte jeg hente ned Vbox ifra
https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads og da valgte jeg x64 for Windows. Brukte bare standard innstillinger.
Etter dette flyttet jeg over Windows 8 ISO-filen via drag «n» drop og la den over i brukerens maskin via TeamVeiweren.
Så begynte jeg å sette opp maskinen, startet Vbox og valgte «New»
Deretter satte jeg opp den virtuelle maskinen med 2048MB harddisk, 128MB Video Memory, og valgte at den skal «boote» ifra ISO-filen med Windows 8 på.
Da var maskinen klar til å startes, så da overlot jeg resten til brukeren. For da kunne brukeren installere og konfigurere den virtuelle Windows 8 maskinen sin selv.




Real VNC
I vinduet får man opp sin IP-adresse som andre brukere må koble seg til (Ved bruk av VNC Viewer)


Installasjon/Konfigurasjon
Startet installasjonen med standard innstillinger.
I Options vinduet valgte vi ingenting annet enn de standard innstillingene som var der.
Når man er tilkoblet får man opp den andre brukerens skjerm, hvor man da har alle rettigheter, mens brukeren man er tilkoblet ikke har mye rettighet lengre.
Man kan også velge å skru av både musen og tastaturet.
VNC må kjøre for at man skal kunne få riktig IP og kunne koble seg opp imot hverandre

Formidling ut til bedrift
I en bedrift ville fungert fint til å kontrollere for eksempel servere.
Og hver bruker kunne hatt VNC på skrivebordet og kjørt det i gang vist brukeren trenger hjelp.
VNC vil koste 50.00 USD å kjøpe inn til en bedrift, da har man VCN fullt utstyrt, ultra-sikkert, lett administrert fjernkontroll for personlig og for mellomstore og store kommersiell bruk.
Skjulte IKT-kostnader med dette produktet er at det kommer til å bli brukt en del tid for å få installert dette produktet på flere steder med tanke på at man trenger lisensnøkkelen hver gang man skal installere. Vist ikke får man bare gratis versjonen som er veldig forenklet.

Fjernhjelp
(Samme hjelp som med TeamViewer)
Fjernhjelpen var det at brukeren ikke fikk satt opp en virtuell maskin via VritualBox fordi brukeren verken hadde Vbox eller noen ISO-filer med operativsystemer på.
Det jeg da måtte gjøre var å få ID og passord ifra brukeren så jeg kunne koble meg til TeamVeiweren og få fram desktopen til brukeren.
Ut ifra dette måtte jeg hente ned Vbox ifra
https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads og da valgte jeg x64 for Windows. Brukte bare standard innstillinger.
Etter dette flyttet jeg over Windows 8 ISO-filen via drag «n» drop og la den over i brukerens maskin via TeamVeiweren.
Så begynte jeg å sette opp maskinen, startet Vbox og valgte «New»
Deretter satte jeg opp den virtuelle maskinen med 2048MB harddisk, 128MB Video Memory, og valgte at den skal «boote» ifra ISO-filen med Windows 8 på.
Da var maskinen klar til å startes, så da overlot jeg resten til brukeren. For da kunne brukeren installere og konfigurere den virtuelle Windows 8 maskinen sin selv.

Konklusjon

Personlig har jeg ikke veldig mye erfaring med disse programmene, men ut ifra hva jeg har brukt og funnet ut til nå ville jeg anbefalt å ta TeamViewer.
Både fordi jeg har mest erfaring med det, men også fordi det er det enkleste programmet å bruke av disse to.
Med Real VNC var det litt tilkoblingstrøbbel, med at IP-adressene programmet oppga ikke stemte, og det var litt avanser å finne ut av dette med passord og ikke.
Med TeamViewer får man også mer tilgang til forskjellige funksjoner, det eneste minuset er at dette koster over 15.000kr i motsetning til RealVNC som bare koster 50$
Men det er verdt pengene, fordi TeamViewer er både enkelt å installere og veldig lett å bruke.
Med TeamViewer får man funksjoner som at man kan styre flere maskiner samtidig, man kan installere programmet på alle maskiner i en bedrift med en lisens. Noe man ikke kan med RealVNC.
Brukervennlig er begge programmene når man har tilkoblet seg en annen maskin. TeamViewer tar ikke full kontroll over den maskinen man hjelper, men det gjør RealVNC.
Så vist man tenker på pris igjen, er dette bare en engangsinvestering i TeamViewer. Og det er verdt hver eneste krone når man kan både bruke det på maskiner og mobile enheter.

Så TeamViewer er min favoritt, og det programmet jeg anbefaler.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar